Organizacja pracy domowej

Dobre zadawanie pracy domowej nie gwarantuje jeszcze jej pełnej wartości. Aby zapewnić jej pewną wartość, trzeba zagwarantować tej pracy odpowiednie warunki i należyta kontrolę. Spośród warunków organizacyjnych pracy domowej na pierwszy plan występują miejsce i czas pracy.

Jeśli miejscem pracy jest dom, dobrze jest zapewnić uczniowi stałe miejsce, które będzie uważał za własny warsztat pracy. W tym miejscu powinien się znaleźć w miarę możliwości osobny stolik choćby mały i skromny, a przy tym szafka, lub półka na książki i przybory szkolne. Miejsce pracy powinno być dobrze oświetlone. Pokój w którym uczeń pracuje, powinien być dobrze przewietrzony.

Aby zapewnić uczniowi szybka adaptację do miejsca pracy, należy dopilnować, by stale pracował na tym samym miejscu, by pewne książki i przybory stale kładł na ustalone miejsca, by wszystko co mu będzie potrzebne do pracy, miał zawsze pod ręką. należy także wdrożyć dzieci do natychmiastowego rozpoczynania pracy po zajęciu miejsca przy stole.

Pora wykonywania zadań domowych powinna być stała, to bowiem takze ułatwia adaptację do pracy i zapobiega szkodliwemu pospiechowi. Nie powinno to wypadać zaraz po przyjściu ze szkoły, bo uczeń jest zmęczony, lub zaraz po posiłku, gdy sam organizm domaga sie odpoczynku. Jeśli uczeń pracuje w szkole przed południem, lekcje powinny być odrabiane po upływie około dwóch godzin po obiedzie. Jeśli natomiast uczy się po południu, praca domowa powinna być odrabiana w godzinach przed południowych i ukończona na dwie godziny przed rozpoczęciem zajęć w szkole.

Dobrze jest, gdy uczeń świadomie kontroluje czas swojej pracy, gdy wyznacza sobie z góry, w ciągu ilu minut ma wykonać to lub inne zadanie, pracując jednak bez zbytniego pośpiechu. Po każdej godzinie pracy należy się uczniowi 10-minutowy odpoczynek.

Na podstawie: pod red B. Suchodolskiego, Zarys pedagogiki

About the author /


Related Articles

Archiwa

Latest

+

Random

+