Integracja dotychczasowych koncepcji dotyczących afektu społecznego i poznania społecznego jest ważna zarówno teoretycznie, jak praktycznie. Z perspektywy teoretycznej integracja współczesnych prac zajmujących się poznaniem społecznym z klasycznymi modelami ewaluacji interpersonalnej przynosi potencjalne korzyści obu podejściom. W szczególności — współczesne teorie efektywności poznawczej mogą uściślać wcześniejsze idee dotyczące konstruowania ewaluacji. Podobnie klasyczne teorie ocen globalnych mogą rozwijać współczesne modele poznania społecznego w odniesieniu do kluczowego problemu afektu interpersonalnego. Proponowane podejście jest głównie ukierunkowane na takie podstawowe problemy teoretyczne. Podejście to ma także pewne znaczenie aplikacyjne. Po pierwsze, warto powtórzyć, że model uzupełnia tradycyjne ujęcie stereotypizacji. Poza tym podejście to ma potencjalne znaczenie dla zrozumienia postaw konsumenckich, zachowań politycznych czy grupowego podejmowania decyzji. Zwięźle przedstawimy każde z tych zagadnień, aby nieco szerzej pokazać implikacje tego podejścia.Psychologowie społeczni w różny sposób definiowali stereotypy (Ashmore, Del Boca, 1981; Brigham, 1971; Brown, 1965; Katz, Brały, 1933; Schneider i współaut., 1979). Dla naszych celów stereotypy mogą być traktowane jako schematy obejmujące przekonania obserwatora o atrybutach osoby bodźcowej, które obserwator zakłada w następstwie zaklasyfikowania tejże osoby i których istnienie przyjmuje bez wyraźnego dowodu, że dana jednostka faktycznie atrybuty te posiada.
IMPLIKACJE PODEJŚCIA
Nasza sonda:
Loading ...
Losowe artykuły:
Szkolnictwo wyższe – czy naprawdę jest nam potrzebne?
Posted in: Jak zwiększyć wydajność mózguSzkolnictwo wyższe – czy naprawdę jest nam potrzebne? Każdy młody człowiek staje przed następującym dylematem: Czy iść na studia? Nic dziwnego, że osoby wkraczające w dorosłość zadają sobie takie pytanie
Read More-
-
Nauka na błędach
Posted in: Jak zwiększyć wydajność mózgu -
OCENA OBSERWATORA
Posted in: Jak zwiększyć wydajność mózgu -
-