Leworęczne dziecko w szkole

Stosunkowo niedawno jeszcze wśród rodziców i nauczycieli panowała opinia, że dziecko leworęczne jest mniej inteligentne i nie radzi sobie w szkole równie dobrze jak rówieśnicy. Od starszych osób zdarza się jeszcze usłyszeć taką opinię. Obecnie wiadomo jednak, że przeuczanie na siłę dziecka leworęcznego na praworęczność nie jest wskazane a praworęczność i leworęczność uważane są za równorzędne modele lateralizacji . Z czego wynikają problemy dzieci leworęcznych w szkole? Czy powinno się przeuczać dziecko leworęczne na prawą rękę? Jak prowadzić zajęcia ruchowe aby pozytywnie wpływały na ogólny rozwój dziecka?

Już w wieku przedszkolnym dziecko powinno mieć zapewnioną całkowitą swobodę w wyborze ręki do wykonywania takich zadań jak: rysowanie, malowanie, pisanie, wycinanie, lepienie. Fakt, że nasze dziecko jest leworęczne powinniśmy na początku roku szkolnego zgłosić nauczycielowi lub wychowawcy, uczeń powinien wówczas usiąść z lewej strony ławki, dzięki czemu dzieci siedzące obok siebie nie będą wzajemnie przeszkadzały sobie podczas pisania czy wykonywania czynności manualnych.

Problemy w szkole
Dzieci, u których podczas pisania dominuje lewa ręka mają taką sama normę intelektualną jak ich rówieśnicy, zdarza się jednak, że mają problemy z nauką a ich oceny są niższe niż rówieśników. Z czego to wynika? W języku polskim kierunek czytania i pisania prowadzi od strony lewej do prawej. Podczas pisania uczniowie leworęczni rozmazują sobie przed chwilą napisany tekst. Ponieważ pismo jest rozmazane mają następnie problemy z jego odczytaniem. Zdarza się, że błędnie odczytują swoje pismo, co prowadzi do udzielania błędnych odpowiedzi na klasówkach czy sprawdzianach. Pisząc uczniowie zasłaniają sobie lewą dłonią to co już napisały przez co poziom graficzny pisma obniża się. Kiedy połączymy niski poziom graficzny pisma i rozmazane kartki wówczas mamy przed oczyma obraz zeszytu takiego ucznia, który stwarza wrażenie niestarannego. Uczniowie leworęczni często niesłusznie zostają ocenieni przez to słabiej niż rówieśnicy. Co w takim razie zrobić, żeby uczeń już na samym początku nie zniechęcił się do nauki? Razem z nauczycielem można wybrać odpowiednie narzędzie pisarskie, może to być długopis, który nie rozmazuje się tak bardzo jak pióro, może nauczyciel pozwoli dziecku pisać ołówkiem, którego ślady rozmazania można usunąć gumką. Nie można dopuścić do sytuacji, w której będziemy porównywali dziecko z kolegą, którego zeszyt jest prowadzony staranniej. Należy pamiętać, że nasze dziecko także bardzo się stara i za te starania powinno być oceniane. Na fakt leworęczności powinno się także zwrócić uwagę, jeśli dziecko rozpoczyna grę na instrumencie muzycznym.

Wiele badań wskazuje, że osoby leworęczne wykazują większe zdolności matematyczne i artystyczne niż osoby praworęczne. Warto na to zwrócić uwagę, może okazać się, ze nasze dziecko ma naprawdę wielki talent.

Przeuczanie na prawą rękę
Kiedy można przeuczać dziecko na prawą rękę?

  • kiedy dziecko samo chce pisać prawą ręką
  • kiedy jest oburęczne i nie może się samo zdecydować, którą ręką pisać
  • kiedy dziecko wyraźnie nie akceptuje swojej leworęczności i z tego powodu ma problemy z poczuciem własnej wartości

Kiedy nie można przeuczać dziecka na prawą rękę?

  • przed ukończeniem przez dziecko 8 lat
  • kiedy dziecko prezentuje wczesną i silną dominację jednej ręki
  • kiedy występują u dziecka problemy w rozwoju emocjonalnym, psychicznym albo fizycznym

Gry, zabawy i zajęcia fizyczne
U dzieci leworęcznych zarówno w szkole, przedszkolu jak i w domu zaleca się wprowadzenie do zajęć ruchowych elementów technicznych różnych dyscyplin, które są symetryczne i łatwe do wykonania zarówno dominującą jak i nie dominującą kończynę. należy pamiętać jednak, że ćwiczenia te nie wpłyną na proces lateralizacji (nie mają na celu zmiany ręki dominującej na prawą), wpływają jednak na utrzymanie prawidłowej postawy ciała.

Przykłady ćwiczeń dla dzieci:

  • kozłowanie, rzucanie, podrzucanie, toczenie piłki na zmianę raz lewą, raz prawą ręką
  • kopanie piłki na zmianę lewą i prawą nogą
  • biegi, marsze
  • skakanie na jednej nodze, na zmianę prawą i lewą
  • wspinanie po linach, drabinkach, schodach, skałach

Niezależnie od tego, która ręka dominuje u dziecka należy pamiętać, że na prawidłową postawę ciała negatywnie wpływają dyscypliny sportowe i gry, w których przeciążenie dotyczy jednej strony ciała. Należy zastanowić się i skonsultować z lekarzem czy dziecko powinno grać w tenisa stołowego i ziemnego, uprawiać szermierkę lub inne dyscypliny sportowe obciążające jedną stronę ciała.

About the author /


Related Articles

Archiwa

Latest

+

Random

+