Rozkład dnia i jego znaczenie wychowawcze

Od najmłodszych lat należy przyzwyczajać dziecko do odpowiedniego zachowania się w domu, w przedszkolu, w szkole i poza szkołą oraz ściśle przestrzegać dyscypliny tego zachowania się. Można to uzyskać poprzez właściwie zorganizowany dzień dziecka i przestrzeganie jego rozkładu. Ważne jest także, gdy rodzice dobrze znają otoczenie dziecka, wiedzą z kim ono bawi się i uczy i gdy umieją odpowiednio wydawać rozporządzenia i pilnować ich wykonania.

Rozporządzenia rodziców muszą być spokojne, stanowcze, rozumne, muszą odpowiadać możliwościom dziecka, nie mogą być sprzeczne z rozporządzeniami któregokolwiek członka rodziny. Właściwie zorganizowany dzień dziecka, ujęty w przestrzegany przez rodziców rozkład dnia, obejmuje celowo przemyślane wszystkie czynności dziecka: i pracę i zabawę i odpoczynek. Należy stworzyć dziecku jak najlepsze warunki zdrowotne, przemyśleć sposoby wdrażania go do dyscypliny, pracy i unormować zajęcia pozaszkolne. Wolny czas dziecka wymaga specjalnej uwagi. Trzeba wiedzieć jak go dziecko spędza i z kim, niwelować wpływy nieodpowiednie, pielęgnować dążenia do rozrywek kulturalnych i pomagać w ich organizowaniu. W miarę możliwości i rodzina i szkoła powinny dostarczać dzieciom narzędzi i gier, umożliwiać uprawianie sportu, wpoić miłość do książki, do przyrody, do literatury i poezji.

Na podstawie: pod red B. Suchodolskiego, Zarys pedagogiki

About the author /


Related Articles

Archiwa

Latest

+

Random

+