Rywalizacja czy praca zespołowa?

Umiejętność pracy w zespole i osiąganie wspólnych celów jest ważnym elementem w życiu każdego człowieka. Dzieci, które maja poczucie własnej wartości i są pewne siebie z łatwością adaptują się w grupie i są przez innych akceptowane. Mają skłonność do współpracy, a nie konkurowania z innymi. Nie mają potrzeby udowadniania swojej wyższości nad innymi przez próby dominacji i nie muszą oszukiwać i zachowywać się agresywnie by to osiągnąć.

Umiejętność współpracy rozwija się w dzieciach dość wcześnie, czego przykładem jest zabawa w dawanie i branie. Dzieci dają swoje zabawki dorosłym, by za chwilę im je odbierać. Taka zabawa opiera się na prostej zasadzie, którą w mniemaniu dziecka samo wymyśliło. Polega ona na ofiarowaniu dorosłemu przedmiotu, a następnie dziecko spodziewa się, że dorosły za moment sam zwróci zabawkę. W ten sposób dziecko uczy sie współpracy z innymi.

Wiele zabaw dla dzieci wymaga dobierania się w pary. Dzieci, które nie potrafią dokonać wyboru, lub nie czują się dobrze w grupie będą miały problem ze znalezieniem partnera. Dzieci, które uczy się doceniać zalety wspólnej pracy, chętniej później współpracują z innymi. Nigdy zatem nie należy porównywać działań jednego dziecka do drugiego, aby zmotywować go do dalszej pracy lub większego wysiłku. Zamiast zachęcać dziecko, by pracowało lepiej niż inni, powinno się ustalić cel, do którego powinno dążyć.

Dzieci są o wiele szczęśliwsze, gdy biorą udział w zabawach opartych na współpracy a nie na współzawodnictwie. Jeśli daje się dzieciom możliwość wyboru zabawy, zawsze decydują się na ćwiczenia wymagające pracy zespołowej.

Na podstawie: Charles A. Smith, Ph.D, Grupa bez przemocy

About the author /


Related Articles

Archiwa

Latest

+

Random

+