Proponowany model skonstruowano opierając się na pracach poświęconych spostrzeganiu osób (przegląd problematyki patrz Schneider, Hastorf, Ellsworth, 1979) i poznaniu społecznemu (przegląd problematyki patrz Fiske, Taylor, 1984). Spośród prac nad spostrzeganiem osób w naszym modelu wykorzystaliśmy w szczególności dotyczące tego, jak ludzie tworzą ewaluatywne oceny globalne, a z prac poświęconych poznaniu społecznemu — dotyczące mechanizmu rozumienia innych ludzi. Zwięzły przegląd badań nad spostrzeganiem osób pokaże, że modele tego procesu z konieczności były nieprecyzyjne w odniesieniu do procesów poznawczych, gdyż prace te wyprzedzały obecny wzrost zainteresowania problematyką poznania społecznego. Równie zwięzły przegląd badań dotyczących poznania społecznego pokaże, jak modele tworzenia reprezentacji poznawczych skłaniały się do pomijania afektu interpersonalnego. Jednakże obie tradycje badawcze w decydujący sposób przyczyniły się do stworzenia teorii interpersonalnego afektu i poznania. Chociaż wcześniej nie łączyły się one w spójną całość, to mariaż tych dwóch tradycji w ramach proponowanej teorii wychodzi naprzeciw wzmożonym wysiłkom tych psychologów poznania i psychologów społecznych, którzy pragną zintegrować afekt poznanie (przykłady w pracy Clark, Fiske, 1982).
PROPONOWANY MODEL
Related Articles
Nasza sonda:
Loading ...
Losowe artykuły:
Najważniejsze rzeczy przed egzaminem ustnym
Posted in: Ile procent mózgu wykorzystuje człowiekNajważniejsze rzeczy przed egzaminem ustnym Przez ostatnich kilka tygodni przygotowywaliście się do egzaminu ustnego. Nadszedł wreszcie ten straszny dzień. Strach, panika? Jak się zachować? Oto kilka rzeczy, które mogą pomóc
Read More-
-
-
-
Umiejętności cenniejsze niż wiedza
Posted in: Trening mózgu -
WYNIKI DOTYCZĄCE AFEKTYWNOŚCI
Posted in: Trening mózgu