Wyniki dotyczące przypominania potwierdzają ponadto modele pamięci bazującej na standardach kategorialnych (por. np. Fiske, Taylor, 1984), które przyjmują, że przypominanie będzie bardziej efektywne (szybsze i dokładniejsze), jeśli odwołuje się do zorganizowanych schematów czy kategorii. Zauważmy, że z punktu widzenia organizacji pamięci sytuacja zgodności była jedyną sytuacją, w której facylitację pamięci umożliwiają bezpośrednie połączenia między etykietą kategorialną a atrybutami z niższego poziomu schematu. Stąd oczekiwano, że efektywność wystąpi tylko w sytuacji zgodności, inna bowiem sytuacja uaktywniająca przetwarzanie kategorialne (koncentracja na etykiecie) obejmowała atrybuty informacyjnie obojętne, takie jak: „przeciętny, normalny, miły, typowy, niewyróżniający się”. W konsekwencji przewidywano też, że w sytuacji zgodności odpowiedzi będą szybsze i dokładniejsze niż w obu sytuacjach mających uaktywniać przetwarzanie analityczne, a także w sytuacji koncentracji na etykiecie w warunkach wywołujących przetwarzanie kategorialne. Wyniki okazały się zgodne z przewidywaniami. Podsumowując: wyniki dotyczące afektywności, uzupełnione wynikami dotyczącymi pamięci, potwierdziły hipotezę; oba sposoby uaktywniania przetwarzania analitycznego prowadzą do mniejszej efektywności reakcji afektywnych i poznawczych niż przetwarzanie kategorialne. Z teoretycznego punktu widzenia możliwe jest jednak, że rezultaty odnoszące się do afektu spowodowane są nie wolniejszymi reakcjami na etapie generowania afektu, jak zakładano, lecz wolniejszym procesem kategoryzacji na etapie wstępnym.
Popularne artykuły:
Jak przygotować dzieci na emocjonalne wyzwania dorosłego życia?
admin -
Jak przygotować dzieci na emocjonalne wyzwania dorosłego życia? To pytanie nurtuje wielu rodziców. Istotne jest budowanie odporności psychicznej, nauka radzenia sobie z trudnościami i rozwijanie umiejętności komunikacji. Dowiedz się więcej na moim blogu!