Tak więc możliwe są dwa sposoby reakcji interpersonalnej, które określimy jako „kategorialny” (category-based) i „analityczny” {piecemeal), przy założeniu odpowiednio kategoryzacji pomyślnej i niepomyślnej. Oba sposoby dotyczą reakcji zarówno afektywnych, jak poznawczych, poza tym każdy z nich ma swoje odpowiedniki w klasycznych modelach spostrzegania osób. Sposób kategorialny skonstruowano na podstawie modelu konfiguratywnego Ascha, w tym przypadku konfiguracja atrybutów bodźca umożliwia koherentną, zintegrowaną ocenę opartą na wyodrębnionej cesze centralnej. W myśl naszej koncepcji, percepcja konfiguracji atrybutów danej osoby często może być skutkiem dopasowania do wcześniej wyodrębnionej kategorii. W efekcie cecha centralna sugeruje kategorię, która łączy w sobie pozostały zestaw cech. Przy konstrukcji sposobu kategorialnego opieraliśmy się ponadto na współczesnych modelach pamięci osób. Nasz model wprowadza natomiast znaki afektywne na najwyższym poziomie schematu (etykieta kategorialna) i na poziomie niższym (skojarzone atrybuty). Analogicznie, sposób analityczny skonstruowano w oparciu o model elementowy postulowany przez Ascha, N.H. Andersona oraz przez Fishbeina i Ajzena. W myśl ich poglądów, afekt generowany jest w procesie analitycznego przetwarzania kolejnych atrybutów jako wynik połączenia ewaluacji wyodrębnionych atrybutów, które nawzajem na siebie nie oddziałują. Sposób analityczny jest elementowym procesem poznania społecznego i afektu, w przeciwieństwie do konfiguratywnego modelu kategorialnego.
Popularne artykuły:
Jak przygotować dzieci na emocjonalne wyzwania dorosłego życia?
admin -
Jak przygotować dzieci na emocjonalne wyzwania dorosłego życia? To pytanie nurtuje wielu rodziców. Istotne jest budowanie odporności psychicznej, nauka radzenia sobie z trudnościami i rozwijanie umiejętności komunikacji. Dowiedz się więcej na moim blogu!