Drugi problem teoretyczny polega na tym, że przetwarzanie analityczne może przybierać dwie formy, które określimy jako „przetwarzanie algebraiczne” (algebraic processing) i „przetwarzanie refleksyjne” (thoughtful processing). Przetwarzanie algebraiczne ma miejsce wtedy, gdy zestaw nie połączonych wspólną etykietą kategorialną atrybutów po prostu nie pasuje do narzucającej się wcześniej kategorii lub gdy zestaw atrybutów posiadających wspólną etykietę kategorialną nie pasuje do podanej kategorii. W obu tych przypadkach ludzie mogą uśredniać lub sumować znaki afektywne, ustalając w ten sposób ewaluację całościową. Po wykonaniu tej operacji ewaluacja może zostać, oczywiście, zmagazynowana w pamięci i użyta ponownie, gdy obserwator natknie się na podobną konfigurację bodźców, ta zaś z kolei wywoła afekt jako reakcję odnoszącą się do kategorii. W ten sposób działa przypuszczalnie procedura selekcji dużej liczby kandydatów do pracy lub na studia, jak też reakcja na liczne zmiany bodźców w badaniach postaw albo w badaniach nad tworzeniem ocen globalnych.Przetwarzanie refleksyjne ma miejsce w warunkach przetwarzania analitycznego. Na przykład obserwator, który natknął się na niezgodność (inconsistency), może próbować przywołać lub skonstruować subkategorię pasującą do szczególnej konfiguracji niezgodnych atrybutów (por. Taylor, 1981; Weber, Crocker, 1983).
Popularne artykuły:
Czy stres szkolny może wpływać na zdrowie psychiczne?
admin -
Czy stres szkolny może wpływać na zdrowie psychiczne? Według badań naukowych, nadmierna presja w szkole może prowadzić do depresji, lęków czy nawet zaburzeń snu u uczniów. Czy istnieją skuteczne metody radzenia sobie z tym problemem? Zapraszamy do lektury!