Nasze tropienie analogii między spostrzeganiem przedmiotów i spostrzeganiem osób zaczniemy od rozważenia istotnych właściwości podstawowych kategorii naturalnych używanych do klasyfikowania i kodowania otoczenia przedmiotowego. Jakie cechy mają te kategorie? Czy są dobrze ustrukturowane, wyraźnie wyodrębnione, z jednoznacznie zdefiniowanymi właściwościami i zamkniętą listą egzemplarzy odpowiadających regułom przynależności kategorialnej? W jaki sposób przedmiot zostaje zaklasyfikowany do specyficznej kategorii przedmiotowej? Czy wszystkie obiekty oznaczone tą samą etykietą ka- tegorialną łączy nieliczny zestaw wspólnych kryterialnych cech definicyjnych? Badania naturalnych systemów klasyfikacyjnych do niedawna prowadzono według klasycznego, tradycyjnego poglądu, zgodnie z którym każdy desygnat kategorii charakteryzuje nieliczny zestaw cech kryterialnych: wszystkie x mają cechy xi i x2. Pogląd ten implikuje z kolei kryterium przynależności kategorialnej „wszystko- -albo-nic”: przedmiot ma wszystkie definicyjne cechy kategorii albo ich nie ma, warunkiem zaś przynależności jest posiadanie każdej z tych właściwości kryterialnych. Ściśle rzecz biorąc, żeby figura geometryczna została zaklasyfikowana jako kwadrat, a nie prostokąt, musi mieć wszystkie cztery boki równe oraz wszystkie kąty między bokami proste. Najmniejsze odstępstwo od tych cech kryterialnych uniemożliwia umieszczenie figury w kategorii kwadratu.
Popularne artykuły:
Jak przygotować dzieci na emocjonalne wyzwania dorosłego życia?
admin -
Jak przygotować dzieci na emocjonalne wyzwania dorosłego życia? To pytanie nurtuje wielu rodziców. Istotne jest budowanie odporności psychicznej, nauka radzenia sobie z trudnościami i rozwijanie umiejętności komunikacji. Dowiedz się więcej na moim blogu!