Mały detektyw
- Jeden z uczestników wypowiada jakieś słowo np. „ogień”. Następnie kolejno wszyscy uczestnicy szukają słów, które się kojarzą z tym słowem. Np. ognisko, piec, zapałka, kuchenka, palnik itp. W przypadku gdy jakiegoś słowa dziecko nie rozumie, dorosły ma okazję wytłumaczyć co ono oznacza. Na środku można postawić pudełko z fasolą. Za każdy wypowiedziany wyraz uczestnik bierze jedno nasionko. Kto nazbiera najwięcej wygrywa.
Różnice i podobieństwa
- Biorący udział muszą znaleźć najwięcej różnic i podobieństw pomiędzy wypowiedzianymi dwoma słowami. W zależności od wieku dzieci możemy wypowiadać słowa, które coraz bardziej nie będą miały nic wspólnego ze sobą. Np.: kura i gęś , łódka i statek, studnia i źródło itp. Można przyjąć, że szukamy pięć różnic i pięć podobieństw. System punktacji jak powyżej lub dowolnie wymyślony.
Pesymista i optymista
- Jedna z osób wypowiada słowa dla każdego uczestnika po kolei. Następni uczestnicy po kolei wypowiadają wyrazy przeciwstawne. Np. zimno – gorąco, sprzątać – bałaganić, jasność – ciemność, czysty – brudny itp. Punktacja jak wyżej lub dowolna.
Rekwizyty
- Jeden z uczestników wymyśla jakąś rzecz lub element, a następnie pozostali muszą podać przedmioty należące do jego rodziny wyrazów lub do innych osób, może być z literatury. Np.: pierwsza osoba wypowiada: „buty”. Inne osoby mówią:
- pantofle,
- sandały,
- półbuty,
- kozaki,
- buty, w których chodził kot,
- siedmiomilowe buty, itp.
Młody charakteryzator
- Jedna z osób wypowiada dowolne słowo. Inni poszukują określeń dla tego słowa. Np. „słoń”. Inni szukają określeń: silny, duży, powolny itp. Lub: „dzień” – pogodny, deszczowy, piękny itp. Punktacja za każde słowo jak w powyższych zabawach.
Mistrz charakteryzacji
- Dla dzieci starszych proponujemy bardziej skomplikowaną zabawę. Jeden z uczestników mówi: „czarny jak…” Kolejni uczestnicy mówią: „jak smoła”, „jak ziemia”, „jak węgiel” itp. Lub: „kwaśny jak…”. Inni: „jak jabłko”, „jak cytryna”, „jak barszcz” itp.