Rate this post

Zdarza się, że nauczyciele stosują przemoc psychiczną krzycząc na dziecko, poniżając je i grożąc. Innie nie wyszydzają, właściwie nawet nie grożą, ale za to potrafią stworzyć potężne narzędzie przemocy z ocen. Dla ponad połowy uczniów szkoła stanowi źródło negatywnych przeżyć. Jest to związane ze złymi relacjami panującymi między uczniami, a także z niewłaściwym traktowaniem ich przez nauczycieli.

Nieporadność dydaktyczna nauczycieli może doprowadzić do poważnych zmian w psychice dziecka i w konsekwencji, konieczności poddania go terapii.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:
1. diagnozowaniu środowiska ucznia
2. rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka
3. rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych
4. wspieraniu ucznia wybitnie uzdolnionego
5. organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej
6. podejmowaniu działań profilaktycznych i wychowawczych, wynikających z programu wychowawczego szkoły
7. wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia
8. podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych itp.

Przemoc psychiczna nauczycieli wobec uczniów, wbrew pozorom zdarza się dość często. Znacznie rzadziej, na szczęście, nauczyciele stosują przemoc fizyczną. Nauczyciele najczęściej traktują to jako czyn kompromitujący, dowód bezradności i braku umiejętności zawodowych lub wręcz niezrównoważenia psychicznego. Jednak pojawiają się szkoły, w których bicie dzieci przez dorosłych usiłuje się włączyć do systemu wychowawczego, wprowadzając do wewnątrzszkolnych aktów prawnych zapisy, które umożliwiają stosowanie kar fizycznych.

Przemoc w szkole to nie tylko agresja fizyczna nauczyciela w stosunku do ucznia, której skala może być bardzo szeroka, od intencjonalnych aktów przemocy fizycznej po systematyczne wymierzanie kar cielesnych za nieodrobioną pracę domową czy niewłaściwe zachowanie. Przemoc to także presja psychiczna i dydaktyczna. Są to wszelkie przejawy manifestowania władzy przez nauczyciela – zastraszanie zła oceną, dyrektorem szkoły, nieuzyskaniem promocji do następnej klasy. Przemocą jest także negowanie praw uczniów do własnego zdania – narzucanie im interpretacji, niezezwalanie na dyskusje, selekcjonowanie materiałów nauczania według niezrozumiałych kryteriów, uprzedmiotowienie ucznia. Są to zachowania sprzeczne z prawem.

Na podstawie: L. Bojarska, K. Brzeziński, t. Rek, Ochrona prawna dziecka. Dziecko w szkole.