Okres przedszkolny dziecka – pierwsze systemy społeczne.

Dzieci wykazują skłonności rozwojowe już od wieku niemowlęcego. Jest to okres, gdy najważniejszym systemem społecznym jest dla malucha rodzina. Zmienia się to w wieku 2-5 lat, kiedy dziecko nawiązuje nowe kontakty z rówieśnikami w przedszkolu. Jest to niezwykle ważny okres w rozwoju dziecka, ponieważ rozszerza ono swój świat społeczny, natomiast rodzina jest nadal na pierwszym miejscu i stanowi miejsce w którym nasza pociecha czuje się bezpiecznie.

Maluch będąc wśród rówieśników uczy się panować nad swoim zachowaniem. W tym okresie następuje stopniowa zmiana sposobu osiągania celu. Dziecko w wieku niemowlęcym komunikowało swoje potrzeby za pomocą płaczu, z czasem za pomocą pchnięcia czy kopnięcia a w wieku przedszkolnym uczy się osiągać coś poprzez prośbę słowną. Wzrastają również umiejętności dostosowywania się oraz słuchania potrzeb innych. Dzieci rozpoczynają naukę wspólnego rozwiązywania problemów.

Dzieci w zależności od wieku wykazują tendencję do różnych zabaw od prostych ćwiczeń motorycznych do złożonych zabaw z regułami. Zabawy możemy wyróżnić ze względu na ich poziom poznawczy:

Funkcjonalna – polega na wykonywaniu prostych, powtarzających się ruchów mięśniowych przy użyciu przedmiotów lub bez ich użycia np. podskoki, potrząsanie grzechotką, klaskanie.

Konstrukcyjna – poruszanie rzeczami tak, by coś stworzyć np. zabawki takie jak klocki, z których można wybudować domek lub wieżę, puzzle, czy zwykła kartka papieru i kredki.

Tematyczna – odtwarzanie rzeczywistości, naśladowanie dorosłych, zabawa w role

np. zabawa w dom, szpital, sklep czy odtwarzanie postaci z ulubionych bajek.

Gry z regułami – zabawy z ustalonymi regułami, gry z zasadami np. gry planszowe, zabawa w „stary niedźwiedź mocno śpi”.

Dzieci rozpoczynając swoją przygodę z przedszkolem nie od razu podejmują zabawę z rówieśnikami. Proces ten następuje to stopniowo. Zabawy ze względu na ich poziom społeczny możemy sklasyfikować na: obserwowanie, zabawę samotną, zabawę równoległą, zabawę asocjacyjną oraz kooperacyjną.

Początkowo maluchy obserwują zabawę innych dzieci, lecz sami nie biorą w niej udziału. Dwulatki najczęściej bawią się samotnie, bez zbliżania się do innych dzieci. Z czasem rozpoczynają tzw. zabawę równoległą, obserwują rówieśników bawią się takimi samymi zabawkami, ale nie współpracują ze sobą. Zabawa asocjacyjna następuje, kiedy dzieci bawią się ze sobą, ale jeszcze bez podziału pracy, oraz bez wspólnego celu czy planu grupowego. Najbardziej społeczną zabawą jest zabawa kooperacyjna. Dzieci bawią się w grupie, mają wspólny cel do osiągnięcia oraz swój podział obowiązków. Kolejność zabaw nie występuje u wszystkich dzieci. Zdarza się że nasza pociecha może przejść z zabawy samotnej bezpośrednio do kooperacyjnej.

Rozwój stosunków społecznych naszych pociech można obserwować podczas zabawy z rówieśnikami. Jeżeli nie mamy okazji do przypatrywania się naszemu maluchowi w przedszkolu nie wahajmy się zapytać o to przedszkolanki.

About the author /


Related Articles

Archiwa

Latest

+

Random

+