Wymienione tu i liczne im podobne prace świadczą o bogactwie i rozległości systemów kategoryzacji ludzi, opartych na wielkiej różnorodności kategorii społecznych, behavioralnych i kulturowych. Tak więc całościowe podejście do zagadnienia klasyfikacji osób musi uwzględniać zarówno tak pospolite kategorie, jak role społeczne i zawodowe (np. typ „handlarz starymi samochodami”), jak też konstrukty bardziej abstrakcyjne (np. „ekstrawertyk”). Uznając powszechność i jednocześnie zróżnicowaną specyficzną zawartość schematów klasyfikacyjnych w spostrzeganiu osób, chcemy zbadać ich podstawową naturę i funkcje. Dokładniej: czym różnią się, a w czym są zasadniczo podobne do klasyfikacji przedmiotów? Jakie reguły rządzą kategoryzacją ludzi? Jakie konsekwencje — potencjalne zyski i straty — niesie z sobą taka dokonywana ze względu na różne cele kategoryzacja ludzi? Oto pytania, które leżały u podłoża naszych ostatnich poszukiwań teoretycznych i badań empirycznych. Niniejszy artykuł jest skrótowym przeglądem podjętych przez nas prób teoretycznych i empirycznych w badaniach kategorii i kategoryzacji osób. Inne nowsze prace dają szeroki i reprezentatywny przegląd publikacji na temat percepcji społecznej i spostrzegania osób, opracowanych w innych ośrodkach badawczych (np. Hamilton, 1979; Hastie, 1981; Nisbett, Ross, 1980; Taylor, Crocker, 1981).
LICZNE PRACE
Nasza sonda:
Loading ...
Losowe artykuły:
Samodzielna nauka języka obcego jest możliwa
Posted in: Neurogra pl opinieNauka języków obcych nie jest już luksusem, lecz koniecznością. Nie wypada nie znać chociaż w stopniu komunikatywnym języka angielskiego czy niemieckiego. Warto też z pewnością uczyć się tych mniej popularnych
Read More-
PROTOTYP W POSTRZEGANIU
Posted in: Trening mózgu -
ZAŁOŻENIA ALTERNATYWNE
Posted in: Płeć mózgu pdf -
-
Jak szkoła wpływa na dzieci
Posted in: Lumosity opinie -