Jak matematyka wpływa na rozwój myślenia

Przedmiot jakim jest matematyka od wielu lat przysparza wielu problemów niejednemu uczniowi. Pomimo wprowadzenia jej jako obowiązkowego przedmiotu na maturze, sytuacja nie ulega zmianie. Mierzenie umiejętności nigdy nie sprawiło jeszcze, że zostały one pogłębione. Do takiego obrotu spraw przyczynia się wiele czynników. Po pierwsze, zajęcia z matematyki bardzo często są prowadzone w nieumiejętny sposób – gdzie uczniowie zamiast interesować się tym przedmiotem, często są zbyt znudzeni bądź zawaleni ogromem materiałów nie do przerobienia. Problemem jest także powszechne przekonanie, że uczniowie młodszych klas nie mogą sami dochodzić do rozwiązań innymi metodami i nie mogą kreować swoich pomysłów dotyczących rozwiązywania zadań – co często tłamsi niektórych od najmłodszych lat. Jednym z obalonych mitów jest również twierdzenie, iż uczniowie umieją tylko to, co było przerabiane na zajęciach. Taki sposób myślenia bardzo ogranicza szerokie pole do popisu jakim jest dziedzina matematyki. Nauczyciele podchodzą do tego w taki sposób, że należy przerobić określony materiał według konkretnie ukazanych schematów w podręcznikach. To sprowadza się do tego, że uczeń widząc nowe zadania nie szuka sposobu rozwiązania, lecz od razu sięga po gotowe wzory. Doprowadza to do wprawdzie wysokiej zdawalności testów opartych na schematach, a porażek na tle zadań wymagających samodzielnego myślenia.

About the author /


Related Articles

Archiwa

Latest

+

Random

+